Patientstøtter til ældre – Erfaringer og vurderinger

Bevilling: 754.525 kr.

Ph.d. Jesper Wégens fra Gerontologisk Institut har gennemført et kvalitativt, eksplorativt studie af frivillige patientstøtter med fokus på deres aktiviteter, deres effekt, deres eget udbytte og de rammer, de virker indenfor – organisatorisk og institutionelt.

Studiet er gennemført på tre sygehuse under Københavns Amt i perioden august-december 2005. Studiet er udført i samarbejde med Dansk Røde Kors. Resultaterne er udgivet i rapporten Patientstøtter. Frivillige på professionel grund.

Studiet viser, at patientstøtter først og fremmest gennem samtale og tålmodigt nærvær afhjælper behov for trøst og menneskeligt samvær i det omfang, patienterne selv føler trang. Herudover hjælper de patienterne med forskellige småtjenester på linje med pårørende.

Patientstøtterne, og i et vist omfang også patienterne selv, giver udtryk for, at indsatsen bringer adspredelse, trøst og ”noget at se hen til”. Det må antages, at denne virkning også gælder ældre patienter med ensomhedsproblemer. Personalet oplever at patientstøtterne er en lettelse i arbejdet samt at de bringer ro blandt patienterne.

Patientstøtternes situationsfornemmelse og samarbejdsevner er vigtige for at opnå personalets tillid. Er den først til stede, kan patientstøtterne – inden for aftalte rammer – selv kontakte patienterne for at se om der er behov for lidt hjælp eller en snak. Direkte kontakt synes at give patientstøtterne bedre mulighed for at være til gavn for såvel patienter som personale end formelle regler og procedurer.

Læs rapporten Patientstøtter. Frivillige på professionel grund af Jesper Wégens, Gerontologisk Institut, 2006.