Dette kombinerede udviklings- og forskningsprojekt vil udvide initiativet Elderlearn samt skabe viden om Elderlearns betydning for ældre danskere. Elderlearns formål er at bekæmpe ensomhed blandt svækkede ældre mennesker ved at sætte dem i kontakt med udlændinge, der lærer dansk.
Danskeleven kommer ugentligt på besøg hos den ældre frivillige til en samtale på dansk. Igennem samtalen skaber Elderlearn meningsfulde relationer, der giver svækkede ældre mennesker mulighed for at hjælpe andre og være en ressource for samfundet igennem frivilligt arbejde.
Elderlearn har hidtil haft ældre frivillige blandt plejehjemsbeboere. For at gøre det muligt for flere at deltage, vil dette projekt udbrede initiativet til ældre hjemmehjælpsmodtagere.
I forbindelse med udbredelsen af Elderlearn vil Center for Humanistisk Sundhedsforskning (CoRe) ved Københavns Universitet i dette projekt skabe viden om Elderlearns betydning for ældre frivilliges sociale liv, både blandt den eksisterende målgruppe af plejehjemsbeboere, samt blandt hjemmehjælpsmodtagere. De tre forfattere, kandidat i folkesundhedsvidenskab, Nanette Bjerring Fournier, stifter af Elderlearn og kandidat i sociologi, Andreas Reventlow, ph.d. i etnologi Aske Juul Hansen vil undersøge, hvad gode sociale relationer er mellem ældre frivillige og danskelever, og hvordan de skabes.
Denne viden vil Elderlearn anvende i den videre udvikling af initiativet. Derudover vil forskningen belyse, hvordan svækkede ældre menneskers erfaringer og kompetencer kan aktiveres til gavn for dem selv og det samfund, de fortsat er en del af.
Mød den 30-årige danskelev Zahra Shahabi der ringer på hos 73-årige Jette Butters ved at klikke her.