DU ER HER: Hjem > Søg støtte > Studerende
Studerende
Fonden støtter master- og kandidatstuderende til udformning af speciale, da det er med til at opfylde fondens formål, at studerende som fremtidige fagfolk og forskere får gode betingelser for at udvikle en kompetent og professionel tilgang til ældre menneskers liv og behov. Studierne skal tage udgangspunkt i samfundsvidenskab og humaniora med blik for fondens målgruppe.
Fonden ønsker at medvirke til, at studerende får gode betingelser til undersøgelser inden for det gerontologiske område. Fonden bidrager derfor med økonomisk støtte op til 50.000 kr. til master- og kandidatspecialer, som belyser vilkår for det sociale liv i alderdommen – og måske kommer med forslag til forbedrede indsatser.
Mangler du vejledning inden for det gerontologiske område har fondens direktør, Christine E. Swane, kultursociolog, ph.d., mulighed for i begrænset omfang at fungere som medvejleder.
Vær særligt opmærksom på, at
- Fonden kun støtter kandidat- og masterstuderende.
- Fonden ikke støtter specialer inden for sundhedstjeneste og kliniske specialer.
- Fonden kun støtter studier udført på danske universiteter.
- Fonden kun støtter specialer, der vedrører det sociale liv i alderdommen i Danmark
- Bestyrelsen prioriterer fondens fokusområder, dvs. udsatte grupper af ældre, stigmatisering og marginalisering, hvis der er mange ansøgninger.
Herudover gør vi opmærksom på, at beløb på op til 15.200 kr. ikke er indkomstskattepligtigt og derfor ikke opgives til skattemyndighederne. Fonden opgiver beløb derover til Skattestyrelsen. Vær opmærksom på dette ved budgetlægning.
Ansøgningen skal indeholde
- En projektbeskrivelse (synopsis) på max. 5 sider, som gør rede for idé, formål, baggrund, problemstilling, teori, metode og tidsplan.
- Litteratur.
- Ansøgningen skal inkludere synopsis, som er godkendt af vejleder.
- Et budget for de udgifter, som er forbundet med dit projekt og den pågældende studieperiode.
- Eventuelt et kort cv.
Fonden ønsker ikke at modtage oplysninger om cpr-nummer og kontonummer i ansøgningen.
Ansøgning inklusive bilag skal sendes på mail til egv@egv.dk.
Der afholdes fire bestyrelsesmøder årligt, hvor ansøgningerne behandles.
Ansøgningsfrister 2025
Onsdag 26. februar kl. 12
Onsdag 7. maj kl. 12
Mandag 18. august kl. 12
Onsdag 22. oktober kl. 12
Ansøgninger skal være på dansk.
Alle ansøgere får besked pr. mail.
Spørgsmål om indsendelse af ansøgning kan stilles til sekretariatet på egv@egv.dk eller på 5060 5460.